Wednesday, January 1, 2014

Rugbrødsguffere

I dag var ikke bare dagen derpå, men også sidste feriedag for nogen af os. I morgen 'truer' der både en arbejdsdag og en skoledag, og vi (Frigg og jeg) måtte ved frokosttid pludselig indse, at der faktisk ikke var så meget madpakke-egnet i køleskabet - og slet ikke noget, der var særlig vegetar-venligt. Og vi var trætte og maste ovenpå en dejlig nytårsfest, og var måske derfor ikke i det helt store humør til at brase, stege og bage...

Heldigvis havde jeg sat en helt almindelig rugbrødsdej over i går (Det må have været min underbevidsthed, der allerede der havde spottet, at der forude ventede madpakker, der skulle smøres?!), og den tog vi 3 dl dej fra. Så tilsatte Frigg et par store håndfulde mandler og hasselnødder og en hel masse tørrede tranebær til rugbrødsdejen (det er Friggs yndlingsvariant. Man kan sagtens komme andre tørrede frugter som abrikoser, figner, dadler eller rosiner i - og andre eller slet ingen nødder). Jeg kom også 1 dl havregryn i - og en klat honning (nok cirka 2 spiseskefulde af vores egen faste sensommerhonning) - og det hele blev rørt grundigt rundt. Vi lagde klatter af denne rugbrødsgufferdej ud i papirsmuffinsforme (men det fungerer faktisk lige så fint på almindeligt bagepapir - dejen er fin og fast, og løber ikke ud) - og så bagte vi den ved 180 C i 20-25 minutter.


Det giver nogle lidt hårde brød, der smager rigtig dejligt, og hvor der skal tygges en del på grund af alle nødderne og mandlerne. De er rigtig gode i madpakken, for de 'smatter ikke ud' - og man kan sagtens spise dem med een hånd, mens man laver noget andet (indsæt selv: leger fange/spiller fodbold/tegner/skriver sms'er/...). Det er ret smart, faktisk....

Og nu hvor der er styr på madpakkerne til i morgen, så vil jeg tulle tilbage til min sofa og strikke lidt videre. Mens der er tid.... :)

No comments:

Post a Comment