Sunday, April 21, 2013

En både hurtig og nem varm hue.

Det har været en skøn weekend med solskin og god tid. Jeg har været på planteskole og i haven i det dejlige vejr, på loppemarked og så har jeg strikket...


Leif ønskede sig en hue, og han valgte selv dette smukke midnatsblå håndspundne garn, da vi var på ferie Berlin. Det var hundekoldt, og måske det var derfor han pludselig fik en interesse i varme fibre? Da vi var hjemme, begyndte jeg at lede efter en passende hueopskrift. Garnet var tykt (100 meter = 100 gram) og lidt ujævnt, så det var ikke alle opskrifter, der ville egne sig til garnet. Og lige meget hvad jeg fandt, så var det ikke lige Leifs smag. Til sidst fik vi snakket os frem til at huen skulle have en lille rib (2 ret, 2 vrang), og ellers strikkes i glatstrik. Og så skulle den ikke være for stor. Det var jo et ret nemt og hurtigt ønske at efterkomme.

I dag er huen så blevet indviet af både den ene og den anden.



Den var super nem og hurtig at strikke. 52 masker på en pind 4,5 - fem omgange rib og så glat strik på en pind 5,5 - hvor jeg på den første omgang tager fire masker ud og så ellers bare strikkede til den var lang nok. Jeg lukkede af over et par omgange for at den ikke skulle blive hverken for rynket/rund - eller skulle blive for spids, og det synes jeg egentlig lykkedes ok.

Jeg kunne også fornemme på teenagerne, at huen ikke vil få lov til at 'samle støv', hvis Leif ikke bruger den. Det er altid lidt sjovt og totalt uforudsigeligt, hvad der falder i deres smag, men jeg skal huske denne 'opskrift', når vi nærmer os fødselsdage og jul!  :)

No comments:

Post a Comment