Thursday, April 25, 2013

Forvandlingskuglegarn

Pyh. Jeg er helt mast og flad og træt og alt muligt. Vovede mig et smut i Rødovre centeret med de to teenagepiger, der mente at de trængte til alt muligt nyt tøj - og den ide var der så en billiard andre mennesker, der også havde fået (altså at tage i centeret - ikke at donere tøj til pigerne - det ville ellers have været dejligt!).
Nu er jeg hjemme igen efter nogle lange timer med noget. der føltes som uendelige køer i alle forretninger. Jeg burde begynde på noget aftensmad, men jeg tror lige jeg skal sidde på terrassen i solskinnet og 'komme mig' lidt, inden jeg går i gang. Jeg har også et lille projekt, som jeg kunne kigge på, inden jeg går i gang med aftensmaden, og som måske ville få mig til at glemme eftermiddagens lange køer, og at jeg er træt. I søndags besøgte jeg nemlig Vævestuen, der havde 20 års jubilæum - og hvor der blandt andet var et tekstil-marked. Altså sådan en blanding af et loppemarked med brugte ting til håndarbejde - og så diverse fibre, garn og stofrester billigt til salg. Det kunne jeg ikke helt stå for. Jeg kiggede meget længe på en rok, men blev pludselig voksen og fornuftig og tænkte i penge og hvor skal den stå og har jeg overhovedet tid og den slags fornuftige og kedelige overvejelser, der egentlig af princip bør ignoreres, fordi de har en tendens til at dræbe alt sjovt og nyt. Så jeg kom kun derfra med lidt forskelligt garn, lidt uspundne bomuldsfibre (bare fordi det ku' være sjovt at prøve at spinde bomuld - og mon det kan filte sammen med uld?) og en fabelagtig og meget 70'er agtig bog om Makramé (til den formidable sum af 5 kr! Alene de 'brune billeder er et hit!).
Garnet lå i poser, så man kunne ikke helt se hvad det var. Eller. Man kunne måske nok se det, men ikke føle på det - og noget af det lå krøllet sammen og var svært at se rigtigt, så der var lidt 'lykkepose' over det. 



En af de poser, som jeg købte med hjem, viste sig at indeholde et fed ALP premier fra Feza yarns. Det er meget langt fra den slags garn, som jeg plejer at købe. Jeg er nok lidt en garn-puritaner, der plejer at holde mig til uld eller hør eller andre 'natur-garner' - og tanken, da jeg købte 'garnet', var nok også at det skulle bruges som bling-bling i forbindelse med nogle filtede tørklæder. Men nu hvor jeg har vundet det op, så har jeg måske nok lidt skiftet mening...







Det er et fantastisk sjovt garn, der - som billederne viser - består af mange forskellige slags effektgarner, der er bundet sammen. Det er faktisk en slags 'forvandlingskugle' der skifter udtryk hele tiden. Så nu vil jeg slappe lidt af, mens jeg undersøger hvad andre har brugt dette sjove og mærkværdige garn til - og måske lade mig inspirere? (Og bagefter må jeg hellere komme i gang med noget mad... Bagefter....)



No comments:

Post a Comment