Tuesday, October 15, 2013

Små glimt

Sidste weekend havde jeg, som I måske kan huske, en af filtegrupperne fra Hovedstadens Husflid på besøg i anledning af den internationale Felt United-dag.
Dagene efter var travle og fyldt med en masse møder, arbejde og så en lille eksamen, der også skulle overstås, så det er først nu - lidt over en uge senere - at jeg har haft tid til at reflektere over hvad vi egentlig lavede selv på Felt United dagen - og kigge lidt på hvad der er lavet andre steder i verden.

Hvis man 'billed-googler' Felt United 2013, så finder man nogle meget fine og forskelligartede fotos. Se HER for nogle eksempler...

En af de filtere, som jeg fandt på denne måde er Pam de Groot, der har filtet noget så kreativt som et 'splask'. Hvordan man overhovedet til at begynde med får ideen til at filte et 'pjask' ved jeg ikke. Det må virkelig kræve en krøllet hjerne! Men det er lykkedes Pam meget fint, og det kan du se HER.

Og her kommer et link til en af mine nye yndlingsblogs, hvor der i anledning af felt united's vandtema i år blev lavet en 'tang-taske'. Heather kombinerede strik og filt og nogle farver, som jeg nok aldrig selv havde sat sammen, og slutresultatet blev både sjovt, flot, brugbart og inspirerende. Det er lidt et direkte spark i skridtet til al tone-i-tone-pænhed og konventionelle regler for hvilke farver man 'må sætte sammen' på en eller anden måde.  Du kan se det færdige resultat HER (men læg mærke til at Heather har flere indlæg i dagene op til det indlæg, der er i linket, hvor hun beskriver tilblivelsen af tang-tasken trin for trin. Meget fin blog!)

I Canada fejrede de Felt United med et kæmpe fællesprojekt og workshops i weekenden op til selve Felt united dagen. Som en ekstra 'bonus' (udfordring!!!) fik de et kæmpe uvejr med masser af blæst og vand (= regn) - der jo netop var temaet i år - da de skulle samle deres fælles værk. Du kan se hvad der kom ud af deres fælles anstrengelser HER.

Og i Vancouver lavede de eco-printing på Felt United dagen. Det kom der også nogle fine ting ud af som du kan se HER. Som amatør-plantefarver, så kan jeg godt li' tanken om at man kan farve med blade på den måde. Måske jeg skulle prøve selv en dag? Gyldenris, valnød og egeblade kunne måske være egnede???

Det er netop det, at man får lyst til at prøve noget nyt, der er fantastisk ved Felt United dagen. Ud over at man jo har en god 'undskyldning' for at mødes med venner og hygge-filte en hel dag, så bliver man efterfølgende så utroligt inspireret af at se hvad alle andre rundt omkring har lavet. Hurra for Felt United og nye ideer!  

No comments:

Post a Comment