Friday, January 25, 2013

Theo's hue - en nem baby hue i rib


Jeg har netop strikket en hue til familiens næstyngste medlem, Theo, på 3 måneder. Theo's mor havde set et billede af en hue, som hun rigtig godt ku' li' - og spurgte så om jeg kunne lave en hue, der lignede lidt - og det kunne jeg da godt forsøge...



Her er hvad jeg gjorde:
Jeg brugte 1 nøgle Alta Moda Cashmere, farve 002, fra Lana Grossa (kan bl.a. købes her) til huen. Garnet er super blødt - ikke noget krads på babyhud!

Jeg slog 64 masker op på en rundpind størrelse 5 og strikkede 8 omgange rib (2 ret 2 vrang). Det svarer til ca 38-39 cm i omkreds på huen, hvilket er perfekt når Theos hoved er 43 cm og ribben er elastisk og vil give sig.
Så strikkede jeg to pinde ret, 2 pinde vrang og igen 2 pinde ret for at få en slags vandret rille, der skal bryde mod de lodrette streger, der kommer fra ribben.
Resten af huen strikkes rib igen - men nu er det en 1 ret 1 vrang rib. Jeg strikkede ti cm i denne rib og det passede fint til Theo.
Huen lukkes af med en strikkeaflukning (hvor vrang vender mod vrang). Dvs at jeg har huen på en rundpind ganske som jeg har strikket hele tiden. Jeg lægger de to pinde på rundpinden parallelt og holder dem i venstre hånd. Så tager jeg en tredje pind, stikker den igennem den første maske på begge pinde på rundpinden og strikker disse to sammen til en maske. Så strikker jeg igen de to yderste masker på rundpindene sammen, og har nu to masker på min ekstra pind. Så trækker jeg den maske jeg strikkede først over den anden maske og så er der lukket en maske af. Det gentager jeg indtil der kun er en maske tilbage på min ekstra pind, og her trækker jeg bare snoren igennem masken.
Denne aflukning giver en 'lænke' ovenpå huen, som jeg synes er fin og dekorativ. Alternativt kunne jeg også bare have syet huen sammen med maskesting, som havde givet en usynlig lukning, men til lige præcis her synes jeg strikkeaflukningen er sød. (Du kan finde billeder og beskrivelse af en strikket aflukning her.)


Når huen er færdig, pyntes den med en pompon i hvert 'hjørne'. Mine pomponer blev lavet over en lille pap-skabelon, der er 6 cm i diameter. Jeg prøvede lidt forskellige størrelser og forskellige farver, men besluttede mig for at holde mig til samme farve, som selve huen var strikket i. Men en anden gang kunne jeg godt finde på at lave en lignende hue men med forskellige farver pomponer. Bare fordi det ku' være sjov.... :)



Pompon skabelonerne er bare håndklippede. Det betyder ikke noget at de ikke er helt 100% jævne. Når de er færdige bliver de studset lidt med en saks - og nogen gange damper jeg dem for at få lidt mere 'puf' og en lidt mere jævn pompon...




Nu ville jeg jo gerne have haft et billede af barnet med huen, men Theo bor på Fyn, så det er ikke så nemt lige at skaffe et billede. I stedet får I et billede af Friggs dukke med hue på.



Nu mangler jeg bare at sende huen til Theo. Han er jo nok ret ligeglad selv, men jeg tror hans mor bliver glad.
God weekend herfra!

No comments:

Post a Comment