Sunday, June 10, 2012

Ristede mandler med hvid chokolade og lakrids - og nu også med abrikoser!

Jeg ved det, jeg ved det. Nu gentager jeg mig selv. Jeg har allerede haft eet indlæg på bloggen om ristede mandler med chokolade og lakridspulver, men denne her variation over den første opskrift er bare meget meget god. Faktisk er det nok min absolutte favorit lige nu indenfor mandler og chokolade! Så den vil jeg godt lige 'reklamere' lidt for.

100 gram mandler ristes i 8 minutter ved 175C i varmluftsovn (Pas på de ikke får for meget! Overristede mandler smager ikke godt) og køles så af. De skal ikke være varme, når de kommes i chokoladen, for så 'smelter' chokoladen af og vil ikke rigtigt hænge fast.
Så når mandlerne er kolde, smeltes 200 gram hvid chokolade over et vandbad. Mandlerne vendes i chokoladen, så de bliver helt dækkede. De skal så 'rulles' i en blanding af 4 spsk usødet kakao-pulver og 4 spsk lakridsrodspulver - og sættes til 'tørring' et køligt sted.  Sørg for at have lås for døren, hvis du vil være sikker på at have nogen til senere....


Jeg havde ikke helt nok lakridspulver i dag, så jeg endte med at have et lille overskud af ristede mandler i hvid chokolade.... Sådan noget gør at mit husmoder instinkt - eller hvad det nu er - bliver trigget, for det ville jo være synd, hvis de dejlige mandler og chokoladen skulle gå til spilde - og hvad kan man egentlig bruge sådan en blanding af smeltet hvid chokolade og ristede mandler til? Jeg tænkte først i kager - og var lidt begyndt at fantasere om at komme overskuddet i muffins - evt tilsat revet citronskal og måske lidt kokos, men endte med at lave noget meget meget simpelt. Jeg tog en håndfuld tørrede abrikoser og klippede dem i tykke strimler direkte ned i den smeltede chokolade-mandel blanding. Rørte det godt sammen og lavede så små 'toppe' på et stykke bagepapir. Nu står de så nede i kælderen i husets køligste rum og venter på at blive kolde og klar til at blive spist. Jeg glæder mig for den første lille prøvesmagning var rigtig god!




No comments:

Post a Comment