Saturday, June 9, 2012

Vinter forberedelser! (Bliver det da aldrig sommer?)

Jeg synes her er både koldt og vådt disse dage. Slet ikke spor sommeragtigt, men mere som november med rusk og regn. Så måske er det ikke så mærkeligt, at jeg startede denne morgen med at surfe rundt på nettet og lede i gamle bøger for at finde inspiration til at strikke vanter. Måske er det også lidt fordi jeg nu er færdig med Gratitude sjalet (selv enderne er hæftet!) og derfor mangler 'det gode pausestrik', der ikke fylder mere end at det kan komme med i tasken overalt - og som helst ikke skal kræve total ro og fordybelse, for så du'r det ikke til kaffepausen eller togturen. Jeg havde vældig stor glæde af at strikke Charlottes hemmelige luffer sidste vinter, og nu vil jeg forsøge at finde et lignende projekt. Gerne flerfarvestrik igen, for så bliver vanterne jo både varmere og mere sjove at se på. Og så kan jeg li' at strikke flerfarvestrik - og det er jo også en vigtig ting, når man vælger et nyt projekt. Det skal være SJOVT - ikke bare pænt eller funktionelt! Og der er rigtig meget godt at vælge i mellem. Kamilla har designet en masse flotte vanter og luffer, som jeg så nogen af på Grötö i marts, og så har jeg længe haft kig på helloyarns fiddlehead vanter - og endelig! Ikke at forglemme, så er der jo også inspiration at hente i alverdens bøger.

Jeg har kigget i både Vibeke Linds klassiske 'Strik med nordisk tradition' (som jeg ELSKER, og kun har til låns. Så kender du nogen der gerne vil af med deres eksemplar, så er jeg en glad køber!) og en skæg gammel bog om strik fra Norrbotten.




Jeg synes det er nogle utrolige farvekombinationer, der er brugt på vanterne fra Norrbotten. Sjove og specielle og ikke hvad jeg forstår som 'afbalancerede' farvekombinationer. Der er ikke meget 'tone-i-tone-pænhed' over dem.

Så er der mere balance og afstemthed i Marianne Isagers farvekombinationer på 'Sommer i Tokyo'. Jeg sidder lidt og tænker at man jo sagtens kunne lade sig inspirere af enten farvevalget - eller af mønsteret - og så lave et lignende mønster på nogle vanter? Det ville vel bare kræve at jeg regnede lidt for at få mønsterrapporten til at passe med maskeantallet...


Jeg har faktisk en del Arwetta classic liggende fra sidste vinter, hvor jeg strikkede 'Charlottes hemmelige luffer', så måske er der ikke så meget at betænke sig på? Måske jeg bare skulle komme igang!!



No comments:

Post a Comment