Saturday, June 30, 2012

Jordbær! Weekend forkælelse...

Jeg har de allerdejligste jordbær i haven. Friske og gode og bare smagen af sommer. Oven i denne luksus fik jeg en bakke jordbær i ugens grøntkasse. De var fine og modne, men selvfølgelig ikke lige så friske som dem, der kan hentes i haven og spises indenfor 10 sekunder efter at være plukket. Så jeg vælger at spise mine egne jordbær uden anden tilberedning end at de bliver skyllet og evt serveret med mælk til dessert. Grøntkasse-jordbærrene derimod. De må godt lige få et tvist. Nogen gange bliver de til marmelade eller iskold frugtsuppe. Eller også bliver de marineret og serveret til f.eks pandekager, vandbakkelser eller marengs.
Det sidste er meget nemt og simpelt. Jeg har skåret mine grøntkasse-jordbær i skiver og hældt dem over med en appelsin-sirup lage, der er kogt på friskpresset appelsinsaft fra to appelsiner, ½ dl sukker og en enkelt stjerneanis. Jeg hældte siruppen over, mens den var kogende, dækkede skålen med vita-vrap og satte den så i køleskabet for at trække, indtil de skal serveres.



Jordbærrene blev i dag serveret til marengs og flødeskum. Supernemt og en dejlig sommerdessert. Siruppen kan varieres alt efter lyst og hvad man nu har i køkkenet. Jeg holder meget af kombinationen af jordbær og appelsin, men en lage kogt på sukker, en vaniljestang og saften af en halv citron - eller lidt koncentreret hyldeblomstsaft - er også dejligt. 

No comments:

Post a Comment