Thursday, July 5, 2012

Lidt om hvordan dagen endte godt...

Det har været en rigtig lang dag på arbejdet i dag. Og tingene har drillet. Heldigvis tilbød Brygmesteren at lave aftensmaden, og hjemme ventede der oven i købet en dejlig overraskelse, nemlig en fødselsdagsgave med det dejligste z-tvundne garn fra Heidi, som jeg vil bruge til at tve-binde vanter med. Tve-binding er en gammel strikketeknik, der nok har været mest anvendt i Norge og Sverige. Man strikker med to tråde (lidt ligesom når man strikker to-farvet), men snor trådene på en speciel måde hele tiden, og på den måde får man vanter, der er tættere, og derfor både mere slidstærke og varmere end normalt. Heidi, der har givet den fine gave, er selv rigtig god til at tve-binde (se f.eks her) - og vi lærte det sammen for to år siden på et rigtig dejligt kursus på strikkefestivallen på Grötö.  Så ud over at gaven er dejligt garn i smukke farver, så er det også et dejligt minde om en fantastisk strikkefestival i godt selskab! 



Nu skal jeg så have fundet ud af hvilke farver, der skal bruges sammen - og have fundet et godt mønster! Dejlige ting at sidde og hygge med i sofaen ovenpå en lang dag!

Jeg nåede også at runde bistaderne nede bagerst i haven i dagens absolut sidste solstråler. Det er ret svært at fotografere flyvende bier med mit lille kamera, der ikke rigtigt kan zoome ind, men man kan måske lige akkurat ane nogle små pletter på billedet i nærheden af flyvespalten på det bistade, der er tættest på.


Så jeg mavede mig forsigtigt hen til stadet liggende fladt på jorden og med kameraet i strakt arm for at tage et bedre billede. Jeg er nemlig både doven (og gad ikke gå ind og tage bidragten på) og samtidig er jeg pivet og vil gerne undgå at blive stukket. Så ærbødig afstand og strakt arm! 


Selv på dette tidspunkt, hvor solen er næsten væk, er der stadig livlig aktivitet ved bistaderne. Jeg hygger mig meget med, at vi har fået bier og glæder mig til hjemmelavet honning og fantaserer om at bruge min egen honning i alt lige fra honningkage i bedste Christiansfelder-stil til hjemmerøget laks med honning-chili 'topping'. Uhm....

No comments:

Post a Comment