Monday, July 23, 2012

Ristede saltmandler

Efter en dag i solen kan jeg godt få en voldsom lyst til noget med salt. Chips, nachos, pommes frites, saltstænger, peanuts, popcorn - det er lige gyldigt - det skal bare være salt. Og helst nemt! Normalt 'falder jeg bare i' og spiser hvad jeg har, men i dag prøvede jeg at være lidt fornuftig. Jeg har jo ferie og har bedre tid end ellers, og det giver i hvert fald i dag overskuddet til at handle lidt mere fornuftigt end ellers. Så jeg har lavet en portion ristede saltmandler, der om lidt skal bruges til en 'fyraftensøl' på terrassen ovenpå en dag med både havearbejde, malearbejde og strik. Ret aktivt af en stille feriedag at være! :)

Ristede saltmandler smager bare godt. Er nemme at lave. Og så har de en næsten optimal fedtsyresammensætning. De er fyldte med enkeltumættede fedtsyrer, har lidt af det flerumættede - og næsten intet umættet fedt. Jeg har kolleger på forskellige varianter af LCHF diæter og ved at de må spise mandler - så det her kunne være en fin snack til dem/andre der spiser LCHF.



Opskriften er super enkel: 2 dl vand, 1 spsk groft salt og 200 g mandler kommes i en pande, og vandet bringes i kog. Jeg ryster mandlerne lidt undervejs, men i det store hele skal vandet bare koge af, og mandlerne dækkes af et tyndt lag salt undervejs. Når vandet er kogt af, så lægger jeg mandlerne på en plade med bagepapir og rister mandlerne midt i ovnen ved 150C i 20-25 minutter. Igen skal de egentlig bare passe sig selv, men jeg vender dem lige undervejs en enkelt gang eller to.
Når de er færdige (de skal se tørre ud. De må godt blive lidt brune, men de må ikke begynde at dufte for meget, for så vil de smage 'brændt') lader jeg dem køle ned, og så er de klar til at blive serveret. De kan også holde sig, hvis man lægger dem i en lufttæt beholder efter de er kølet ned. Men.... de bliver nu oftest spist samme dag, som de er lavet...

No comments:

Post a Comment