Saturday, June 15, 2013

Bier både oppe og nede....




Denne weekend skulle der høstes honning. Troede vi. Men da vi kom ud til staderne denne morgen for at sætte bitømmere i og samtidigt tjekkede tavlerne, så var honningen endnu ikke helt moden, og vi besluttede os derfor til at udskyde høsten til næste weekend. Det var lidt ærgerligt, for jeg har glædet mig, men det giver en masse tid i denne weekend helt uden planer. Det er næsten som at få en ekstra fridag.

Formiddagen gik med at kigge staderne igennem - nu vi alligevel var i bi-tøjet. Det var ret fredeligt. Vi fjernede dronetavler og dronningeceller - helt som vi gør hver weekend. Ledte efter dronninger, der havde gemt sig (jeg var lige ved at skrive 'helt om vi også gør hver weekend', for jeg synes de har været gode til at gemme sig de sidste uger!).
Vi kiggede også ned i det nye stade for at se hvordan 'Margrethe' har det. Hun er ikke klækket endnu, men det må være tæt på. Det er spændende at se om det lykkes for os at lave en aflægger familie på den måde. Billedet her under viser en af flere dronningeceller, der er lavet i aflæggerfamilien. Det var lidt svært at tage billedet, for der er konstant fire-fem bier, der kravler rundt ovenpå den aflange dronningecelle og 'nurser' den.
Da vi var færdige, gik Leif ind med alt grejet - og jeg skulle lige tage et par billeder mere. Timianen er sprunget ud for alvor, og der er mange bier i den, så det måtte jeg lige have et billede af.
Efter det tullede jeg tilbage til staderne for at kigge på nogle af de blomster, der står ved siden af. Ren og skær nysgerrighed: er det blomster, som bierne trækker på? Og dernede mødte jeg ellers en sur bi. Hvis I har set gamle disney-film med Anders And, der forsøger at stjæle honning fra bier (F.eks i denne her lille film), så har I et ret godt billede af hvordan det er at møde en sur bi. Jeg var stadig i bitøjet, så jeg var ikke på noget tidspunkt bange, og jeg forsøgte derfor at tage billeder af den, mens den jagtede mig.... Det kom der egentlig nogle meget gode billeder ud af. Når jeg ser billederne igen, kan jeg næsten høre lyden af 'sur bi'. En 'sur bi' lyder simpelthen 'sur'. Man er ikke i tvivl om, at man bør flytte sig!

Bier er normalt ikke spor aggressive overhovedet. De har for det meste alt alt for travlt med at hente honning og passe deres yngel, og jeg er tit nede ved staderne i mit almindelige tøj helt uden problemer. Når jeg blev sådan jagtet i dag, så tror jeg det skyldtes, at vi jo lige havde været alle tavlerne igennem og derfor havde forstyrret dem en del - og så vendte jeg tilbage meget kort tid efter for at kigge på blomster lige ved deres flyvespalte. Det var måske nok at provokere dem lidt...

Nu er det tid til en kaffepause på terrassen. Jeg har fundet et strømpemønster, som jeg - sådan apropos formiddagens arbejde med bierne - godt kunne tænke mig at afprøve. (Hvis altså jeg har noget passende garn på lager.)
Strømperne ser sådan her ud:
Og mønsteret kan findes lige her på Ann's fine blog (hvis andre nu også har fået lyst til egne bi-sokker!)

God lørdag herfra!

No comments:

Post a Comment