Tuesday, June 4, 2013

Ballonmonsteret og den med blomsten

De sidste cirka to uger har været forrygende travle med alle mulige slags Seriøse Voksen Aktiviteter. Arbejde - faktisk rigtig meget arbejde - havearbejde, køre børn til diverse fritidsaktiviteter, rengøring (ikke meget, men dog lidt!), bjerge af vasketøj og andre af den slags tidsrøvende kedsommeligheder.

Men i aften er der ingenting i kalenderen. Mand og børn har gjort sig usynlige. Nogen er gået tidligt i seng med en bog og andre besøger venner. Imens nyder jeg så, at naboen har en solsort, der synger så smukt oppe i æbletræet, og at selv om solen er gået ned, så er her lyst og mildt og stille - helt som jeg allerbedst kan li' en sommeraften. 
Jeg lægger sidste hånd på endnu et par maosko, der har fået en gang stoftryk og lidt broderi. Jeg trykte dem egentlig, da jeg lavede 'prinsesse-monster-skoene', og i den forbindelse havde brug for noget at teste tryk og farver på, og da det var gjort, så fik skoene lov til at ligge glemte hen indtil i dag. 
På ballon-monsteret her ovenover forsøgte jeg at blande gul og blå på trykklodsen, i et forsøg på at få et monster, der var blåt forneden, grønt i midten og gult foroven. Det lykkedes sådan set fint nok at blande farverne på selve tryk-blokken, men den grønne farve forsvandt fuldstændigt, da den blev trykt på den mørkeblå mao-sko. Øv. Ideen var ellers god. Synes jeg selv. 
Den gule ballon blev lavet ved, at jeg skar en skabelon ud i papir, og så duppede farve på med en skumgummi'pensel'. Kanten på ballonen blev ikke så skarp, som jeg gerne ville have haft, så derfor har jeg broderet kædesting i kanten af ballonen. Det gør dels ballonen lidt mere 'rumlig', og dels skjules den lidt ujævne kant. (Og så lærte jeg også at en papirskabelon ikke fungerer til at lave skarpe og veldefinerede kanter i forbindelse med stoftryk!) 
Det andet lille monster fik en blomst i hånden i stedet for en ballon. Det synes jeg egentlig fungerer meget godt. Det er lidt sødt...
Så nu er endnu et par monstersko blevet færdige og klar til at drage hærgende ud i verden og gøre alt det som monstre nu gør. Det har været et både sjovt og hyggeligt projekt.  Fler' af den slags projekter, tak! 

No comments:

Post a Comment