Monday, May 14, 2012

Grøn Gratitude

Jeg fik noget dejligt håndfarvet garn fra Vickevira i julegave. Det er blødt og i de fineste lyse grønne nuancer. Jeg har gemt det og bare ventet på, at der skulle komme det helt rigtige projekt, der lige passede.

Det er så kommet nu, projektet. Jeg er begyndt på et lille sjal, Gratitude, der er designet af Lisa, som jeg har mødt på Strikkefestivallen på Grötö. Sjalet er så fint med et lille bladmønster i kanten, der bare passer perfekt til garnets vår-grønne farver. Og i dag har jeg bare lyst til at strikke noget lidt udfordrende med hulmønster og snoninger og alt det sjove.

Jeg har også været rigtig voksen og fornuftig denne gang - meget forskelligt fra hvad jeg normalt gør - og startede med en lille strikkeprøve for at se hvilken størrelse pind, der skulle bruges.
Størrelsen på sjalet betyder selvfølgelig mindre end når man f.eks strikker en sweater, der jo helst skal passe på en anden måde end et sjal skal, men jeg ville gerne strikke med en fasthed, der gjorde at bladmønsteret var så tydeligt som muligt, samtidigt med at det strikkede ikke måtte blive så fast, at det ikke var rart at have om halsen.


Næste opgave var så at tyde symbolerne på mønster diagrammet. Jeg kan rigtig godt li' at strikke efter diagrammer, men opdager næsten hver gang jeg gør det, at der er symboler jeg ikke kender. Det gør heldigvis ikke så meget mere nu hvor nærmest alting kan findes på youtube.





Jeg er rigtig glad for dette lille projekt. Det er altid så dejligt med den slags mønstre, hvor man kan se mønstrene vokse frem undervejs. Og garnet passer lige så godt i farve og blødhed, som jeg havde forestillet mig. Mer' af det!

No comments:

Post a Comment