Friday, August 23, 2013

Valnødderov

Jeg hørte forleden om nogen, der farvede med valnødder og fik straks en voldsom lyst til også at prøve at farve med valnødder. Dels fordi jeg blev nysgerrig, men også fordi jeg forestillede mig at en mørk brun ville være fabelagtig god sammen med de farver, som jeg farvede tidligere på sommeren - og ja, jeg er stadig lidt i tænkeboks med hvad der skal strikkes af alt mit plantefarvede garn, men det bliver nok en stribet trøje med knapper.... tror jeg.
Men udfordringen var så at få fundet nogle umodne valnødder, for det er jo ikke et træ, der står ret mange steder. Det lykkedes mig faktisk i løbet af en uges tid at få lokaliseret hele tre valnøddetræer i mit nærområde. Det ene må være verdens største valnøddetræ. Det er gigantisk stort og står i en baghave nede ved Damhusengen. Ret så privat, selv om der var hul i hækken. Det andet var sådan pænt stort og står ved indkørslen til nogle rækkehuse, der ligger måske 100 meter herfra. Tænk at jeg aldrig har lagt mærke til det træ før nu. Der var dog igen en ulempe. Det stod ret op og ned af et ret stort skilt, der annoncerede at det var PRIVAT grund og adgang forbudt eller noget i den stil. Men dog på et fællesareal, så det ville føles knapt så kriminelt 'at planke den' der, som ved det første sted. Men heldigvis fandt jeg samme dag et mindre valnøddetræ, der står ved et stoppested kun 500 meter herfra - og hvor det føltes ok at plukke nogle grønne valnødder til et lille køkkeneksperiment.
 Valnødderne er for modne nu til at man kan findele dem med en kniv. Men sikke de kan safte!
I stedet for kniv og håndkraft, så smed jeg dem i hakkeren til blenderen - og fik dem forvandlet til mindre stykker på den måde.
Rigeligt med vand på, og så et bundt ubejdset og et bundt alunbejdset uldgarn ned i suppen - bare for at se om det ville give en farveforskel. Farvesuppen ligner lidt 'karry-suppe' til at starte med, men skifter farve efterhånden. Efter en times tid så det ubejdsede garn meget grønt ud. Ikke noget som helst der mindede om brunt. Det alunbejdsede garn derimod blev fint brunt at se på. Jeg havde egentlig planlagt at lade garnet køle af natten over nede i farvesuppen, men begge bundter garn var blevet utroligt mørke, så jeg hev dem op, lod dem køle ned - og skyllede og eddikebehandlede med det samme. Her til morgen er de næsten tørre, og det ubejdsede garn, der startede med at være dybt mørkegrønt er nu blevet brunt omend med et svagt grønt skær. Det er bundtet til højre på billedet nedenunder.
Der er godt nok ikke den store nuanceforskel på om garnet er ubejdset eller bejdset med alun, når det drejer sig om farvning med valnød.
Måske er der en undertone af noget rødt i det bejdsede garn (til venstre på billedet ovenfor), mens det ubejdsede som sagt stadig har et svagt skær af grønt? Og måske er det bejdsede garn en anelse mørkere?

Den slags overvejelser synes Ib er søvndyssende. Eller også er hun bare træt, fordi det er hårdt arbejde at passe på iblingerne...


2 comments:

  1. Oj så vackra garner!! Och, de passar ju riktigt bra samman med dina gula och gröna :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jeg er også glad og tilfreds. Jeg tror det bliver rigtig godt sammen! :)

      Delete