Thursday, April 26, 2012

Rugbrød

Aftenen er gået med at bage rugbrød. Det er nok den mest afslappende form for bagning jeg kender. Ingenting skal vejes af, og der er ikke noget der skal æltes eller formes...

Jeg fik opskriften af en historiestuderende, som jeg boede ved siden af på kollegiet i Odense. Dengang syntes jeg, at det var meget eksotisk at bage sit eget rugbrød. Næsten lidt underligt. Jeg fik opskriften og prøvede at bage selv - og nu flere år senere hører det til sjældenhederne, at der bliver købt rugbrød her i huset. Det hjemmebagte rugbrød smager simpelthen rigtig godt - og arbejdsindsatsen for at frembringe det er minimal.



En sjælden gang i mellem synes jeg, min surdej bliver for sløv, men det er superlet at lave en ny. Jeg tager 3 dl hvedemel, 2½ dl vand og lidt almindeligt bagegær. Det bliver rørt sammen og får lov til at stå ved stuetemperatur fra den ene dag til den anden. Så begynder det at småboble og lugte lidt surt - og så er den helt perfekt og klar til brug. Der er ret megen 'religion' omkring surdeje. Nogen tilsætter ikke gær, men lader de mikroorganismer, der naturligt befinder sig i melet om at klare det. Jeg har prøvet både med og uden tilsætning af gær, og begge dele fungerer, men jeg synes der er lidt mere gang i min surdej, hvis den får lidt gær også. Bare en stump på størrelse med en ært...

Jeg kan godt li' at have godt mel til mit brød - og der må meget gerne være økologisk, men jeg bruger hvad jeg har. Selvfølgelig bliver brødet bedst, når melet er godt, men jeg synes hjemmebagt bare er bedre end købebrød, uanset om man har melet fra Fakta eller fra Aurion... Og uhm, hvor her dufter godt af nybagt brød lige nu!


4 comments:

  1. Jeg ønsker mig surdej i indflytter gave ;-)

    ReplyDelete
  2. Jane, den surdej jeg fik af dig er endnu igang! Og rugbrødet uundværligt. Med det lokale bornholmske øko-rug en udsøgt delikatesse.

    ReplyDelete
  3. Ja, det er en super surdej - og jeg er sikker på det er lækkert med bornholmsk øko-rug! Der kan sagtens laves en 'aflægger' til en indflyttergave, Charlotte. (Så er der også en oplagt indflyttergaveide som Heidi kan komme med... :))

    ReplyDelete