Monday, April 30, 2012

Lækkersulten på en mandag

Ja, faktisk kom lækkersulten allerede i går, da jeg i forbindelse med gårsdagens havearbejde pludselig fik en helt ustyrlig lyst til at spise Pakoras og drikke øl udenfor i solskinnet på terrassen. Så gik den vilde jagt rundt i huset efter den pose med kikærtemel, som jeg VED, jeg har købt, da vi sidst var på Fuglebjerggård, men som nu var pist forsvundet. Nogen gange overvejer jeg om der findes nisser eller om der eksisterer sådan et parallel univers. Det er der hvor alle de ting, man ikke kan finde nu, er. Alle de enlige sokker, de forsvundne nøgler og buskortene befinder sig nu der sammen med min pose med kikærtemel....

Så i går måtte jeg undvære, men i dag cyklede jeg forbi den tyrkiske grønthandler i Herlev og indkøbte en ny pose kikærtemel, og så kunne jeg endelig få Pakoras.


Det er ret nemt at lave. En bagekartoffel, ½ blomkål, 1 løg og to grønne chilier skæres i småstykker, og et par håndfulde frisk spinat eller frisk koriander eller persille blandes i.


2 tsk hel koriander og 3 tsk hel spidskommen stødes i en morter.


200 gram kikærtemel, de stødte krydderier, ½ tsk cayennepeber og 1½ tsk salt blandes med 2 spsk citronsaft og 2½ dl vand. Jeg rører det bare sammen i hånden - det klumper ikke - og det ligner en lidt tyk pandekagedej.


Grøntsager og dej blandes sammen. Der er dej nok til at grøntsagerne bliver dækket, men heller ikke mere end det.


½ liter olie (jeg brugte solsikkeolie i dag, men jordnødde- eller rapsolie kan også sagtens bruges) varmes op i en gryde, og når olien er meget varm, så kommer man grøntsagsblandingen ned i olien en skefuld af gangen. På den måde dannes der nogle uregelmæssige 'klumper' af dej og grøntsager. De skal stege, indtil de er brune og sprøde. Det tager nok 5 minutters tid. Når de er stegt, lægges de på noget køkkenrulle, så overskudsolien kan suges fra, og drysses med lidt ekstra salt inden serveringen.


De blev serveres med sød chilisauce og kold øl, men jeg sprang dog havearbejdet over i dag!

No comments:

Post a Comment