Saturday, June 16, 2012

Skummetmælk mod bladlus?

Jeg har fået fem forskellige chiliplanter af en god kollega til mit nye drivhus. Det er en virkelig dejlig gave, for jeg elsker spicy mad, så straks begyndte jeg at drømme om både grønne og røde chilisaucer til burgerne senere på året. Og chili-piccalilly, sur-sød-stærke chutney'er og indiske curries og dahl. Det bliver tænkt meget på mad, hver gang at jeg er i drivhuset og 'inspicere'...

Desværre er der nu kommet bladlus i dem, så lige nu er de knapt så delikate og appetitlige. På billedet nedenunder kan man ikke se bladlusene (de har samme farve som bladene, så jeg kan slet ikke se dem på billederne), men man kan tydeligt se nogle små hvide 'klatter' under planten. Det er 'bladluse-affald' og en meget nem måde at spotte om en plante har bladlus eller ej.


Mariehøns er ikke til at opdrive, og man kan godt nok købe bladlusgalmyg til biologisk bekæmpelse, men min tålmodighed er ikke til at vente på posten lige nu, så jeg har i stedet blandet en del skummetmælk med en del vand, og sprøjtet blandingen ud over mine chilier med en sprøjteflaske.



Rådet med skummetmælk har jeg fundet på havenyt.dk, og jeg tænkte at det råd skulle afprøves med det samme. Billigt, enkelt, ufarligt for både grundvand, mennesker og bier (ja, med min nye bi-beskæftigelse, så er biers ve og vel jo noget man går op i og malathion er blevet bandlyst!) - og lige til at hente fra køleskabet!

Jeg har været ret omhyggelig og sprøjtet alle bladene på begge sider. Heldigvis er det kun fem planter, der er ramt - og heldigvis er de ikke kæmpestore - men jeg tror det er vigtigt at være omhyggelig, hvis jeg skal gøre mig håb om at få bugt med kræene!  Jeg havde godt selskab, men jeg gik og sprøjtede, og det var hyggeligt...



Måske hun tjekkede om jeg havde gjort det ordentligt?

Der er sket meget på de to-tre uger uger, at vi har haft drivhuset færdig. Planterne har groet meget, og jeg synes det ser frodigt og godt og grønt ud derinde. (Altså lige bortset fra de pokkers bladlus i chilierne!).



Auberginen blomstrer flittigt og de første mini-auberginer er nu synlige (se lige til venstre for blomsten - mini-auberginen er hvid, og det snyder jo lidt hvis man leder efter en aubergine-farvet aubergine!). Uhm, jeg glæder mig til grillet aubergine, babaganoush og moussaka senere på sommeren.


Og der er de fineste mini-mikro agurker! De kan kun gro for langsomt, for jeg skal have agurkesalat. Snart!


Sådan en række tomater (og en enkelt melon og en enkelt chili er der også) ser rigtig fine ud, når de er bundet op og står grønne og frodige. Tænk for et par uger siden var de bittesmå og ranglede!


Honningmelonen er nok den plante i drivhuset, der er vokset mest, og den er nu helt fyldt med gule blomster. Jeg har endnu ikke set noget der ligner 'mini-meloner', så jeg ved ikke om den er blevet bestøvet endnu. Jeg tror at meloner kan være lidt drilske mht bestøvning, men nu får vi se. Det kunne være lækkert med hjemmedyrket honningmelon med hindbær fra haven til sommer. Og vanilieis! Og drømme kan man jo altid. Om både sol, meloner og sommer!


Eller man kan drive den af på en havestol, mens man vasker sig lidt og holder øje med om der sker noget spændende. Man skulle jo nødigt gå glip af noget! Måske jeg skulle holde fiberkatten lidt med selskab med en kop the og et strikketøj og nyde, at det er weekend?

No comments:

Post a Comment