Tuesday, July 23, 2013

Padderokkegarnet

Noget der skulle have været en enkelt hyggelig eftermiddag med gode veninder og lidt plantefarvning kom til at gå 'helt amok'. Altså på den rigtig gode og sjove måde. Vi mødtes første gang søndag eftermiddag i det dejligste solskin, gik hver især i gang med forskellige små projekter og pludselig greb det hele om sig. Der blev bejdset garn. Læst på opskrifter i diverse sammenbragte bøger og på nettet. Eddikebehandlet andet garn. Indsamlet flere urter. Kogt 'plantesupper'. Leget med 'kemi' og silkefarver. Snakket og grinet. Og vi nåede ikke at blive færdige. Vi mødtes igen mandag - og blev igen ikke færdige. Så i eftermiddag skal vi i gang igen... Det er sjovt og hyggeligt og rigtig spændende at se hvilke farver, der kommer ud af alle de forskellige forsøg vi hver især har gang i.

Nedenstående er billeder fra en enkelt arbejdsproces. Den eneste som jeg endnu har nået at gøre færdig, så der kommer jo nok et blogindlæg i morgen eller i overmorgen med sådan en slags 'opsamling' af billeder af egne og andres produkter. Der er mange spændende ting på vej.... :)

Men først lidt om arbejdsgangen, når man plantefarver.
Først skal garnet (uldgarn) bejdses. Jeg bruger 15 g alun (kan købes i Matas) til 100 gram  uld i et par liter vand. Nok til at garnet kan 'flyde frit'. Det småkoger en-to timer, og så lader jeg det stå natten over i gryden. Bejdset garn kan godt holde sig.
Jeg plukkede så 1 kg padderokker i haven. (Det siger lidt om mængden af ukrudt i min have, at det kan lade sig gøre.)
Jeg koger padderokkerne i rigeligt vand et par timer. Lader det køle af i gryden og sier det, og når det er håndvarmt (Vigtigt: det må ikke være for varmt, for så kryber/filter uldgarnet!) kommer jeg mit alunbehandlede uldgarn over i padderokkesuppen, og lader det hele koge op igen. Jeg lader det simre i 1-2 timer og lader det igen køle ned i 'suppen'. Det er fint at lade det køle ned over natten, så det ikke bliver udsat for store temperatursving (garnet vil krybe/filte ved for store temperaturudsving) - og så skal det skylles grundigt tre gange i almindelig vand for at slippe af med eventuel overskudsfarve - og en fjerde gang i vand tilsat noget almindelig husholdningseddike, der vil få farven til at binde sig til uldfibrene.
Når det er skyllet, så skal det op og hænge et sted - helst med lidt vind og uden direkte sol, så det kan tørre. Jeg bruger min tørresnor, og jeg vender garnet 'en kvart omgang' ind i mellem for at få garnet til at blive strukket fra forskellige steder af.
Det er svært at få et billede af garnet, hvor man kan se hvordan farven rigtigt er.... Nemlig gylden. Eller karrygul. Eller sennepsfarvet. Det er lidt svært at sætte et ord på den gule farve, og jeg synes ikke billederne yder farven helt retfærdighed. Jeg er allerede begyndt at fantasere om hvad mit nye garn skal bruges til. Jeg tænker på at sætte det sammen med en sort og en koksgrå  - jeg tror det kan blive rigtig rigtig flot!

Det har været rigtig sjovt at farve med planter, og jeg glæder mig til at se de næste færdige garner i morgen. Og til at se de lidt mere vilde eksperimenter med 'kemi-farverne' som nogle af mine veninder har lavet.
Jeg kunne godt risikere at blive bidt af det her! :)

No comments:

Post a Comment