Monday, December 30, 2013

Vanter, vanter, vanter....

Jeg havde oprindeligt en plan om at lave flere blogindlæg med billeder af nogle af de forskellige vanter, som jeg strikkede til diverse pakkekalendere og julegaver af mit hjemmefarvede garn - og med lidt om hvordan og hvorfor de enkelte vanter blev lavet og måske en enkelt vanteopskrift. Men sådan skulle det ikke gå, for min gode gamle computer 'døde', og så kom bloggen til ufrivilligt at ligge stille en tid.
I dag har jeg så fået en ny computer, så nu kommer alle vantebillederne i et og samme blogindlæg, så jeg kan få 'ryddet op' og komme videre. :)

De første billeder er af Friggs vanter. Hun vidste godt, at hun ville få vanter i kalendergave, og hun ville gerne have broderet røde hjerter på dem. Hun tegnede derfor et hjerte til mig som jeg kunne bruge som skabelon. Det klippede jeg ud og satte på vanterne, og broderede så uden om det med forskellige røde farver.





Hendes storesøster skulle også have vanter i pakkekalenderen. Og hun ville gerne have broderet snegle på sine.... Jeg forsøgte et par gange, men endte med at give op. Det er altså svært at brodere en vellignende snegl! I stedet lavede jeg min egen 'frihåndsbroderede' version af et snefnug på den venstre vante - og så en masse 'småfnug' på den højre.

Hun blev heldigvis glad nok for vanterne, selv om der jo er et stykke vej fra snegle og så til snefnug!





De sidste vanter (som jeg har billeder af, suk) blev dekoreret med strikkede blade, som jeg lærte at strikke af Charlotte Kaae. De blev ret fine og vellignende - og måske specielt de flerfarvede blade synes jeg blev meget gode. Der gik nogen tid med at flytte rundt på bladene og diskutere med mig selv om der skulle være symmetri på vanterne eller ej, og om der skulle være to eller tre blade på hver vante - og hvilke farver bladene skulle have, og om der skulle broderes grene på. Nå ja - og om jeg skulle beholde dem selv eller give dem væk i julegave....

No comments:

Post a Comment